صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / از کجا شروع کنیم؟ نقطه صفر سئو

از کجا شروع کنیم؟ نقطه صفر سئو

از کجا شروع کنیم؟ نقطه صفر سئو

وقتی برای اولین بار با واژه سئو آشنا می‌شویم جستجوی خود را با عباراتی مانند “سئو چیست” یا “آموزش رایگان سئو” آغاز می‌کنیم.

در این مرحله با مقالات متعددی روبرو می‌شویم که هر کدام روی یک تکنیک یا موضوع مشخص تمرکز کرده و آموزشی تخصصی ارائه می‌کنند. مطالعه مقالات پراکنده دید ما را نسبت به این حوزه بهبود می‌دهد ولی پیدا کردن مسیر درستِ یادگیری و وصل کردن قطعات پازل برای رسیدن به یک تصویر کلی کار ساده‌ای نیست.

مطالعه بی‌هدف و عدم توجه به مفاهیم اصلی موجب می‌شود تا درک ما از سئو محدود به تکنیک‌هایی خاص بوده و دلیل یا زمان استفاده مناسب از آن‌ها را یاد نگیریم. هرچقدر که پیش‌تر می‌رویم؛ یادگیری سئو برای ما پیچیده‌تر شده و هزینه‌های زیادی را برای آزمون و خطا می‌پردازیم. افرادی که به این مرحله می‌رسند سوالاتی از این دست را مطرح می‌کنند:

  • من همه کارهایی که بلد بودم انجام دادم، چرا آمار بازدید سایت‌م پایین است؟
  • سایت رقیب محتوای ضعیفی دارد چرا باید در جایگاه بهتری در نتایج جستجو باشد؟
  • همه تکنیک‌های سئو را کامل بلدم! فقط به یک نفر نیاز دارم تا مسیر اجرا را برای من مشخص کند.

پیش از آن‌که پای در این مسیر بگذاریم بهتر است کمی در مورد ارزش سئو و فرصت‌های شغلی مرتبط با آن صحبت کنیم.

چرا یادگیری سئو ارزشمند است؟

سئو؛ برای کسب و کارهای نوپا مهم‌ترین و برای شرکت‌های بزرگ به‌صرفه‌ترین مجرای بازاریابی است. همین نکته ساده موجب شده تا متخصص سئو و کارشناس تولید محتوا پردرآمدترین و پرتقاضاترین زمینه شغلی در حوزه بازاریابی دیجیتال باشند. به عبارت دیگر؛

میزان درآمد ارتباط مستقیم با میزان تخصص و تجربه دارد، به طور معمول پس از 3 سال فعالیت جدی و کسب تجربه ارزشمند؛ درآمد یک متخصص سئو بیشتر از یک کارمند یا کارشناس در حوزه‌های دیگر با 10 سال سابقه خواهد بود.

از طرف دیگر، اگر شما مالک یک کسب و کار اینترنتی هستید، کسب دانش تخصصی در حوزه سئو تاثیر زیادی بر کاهش هزینه‌های بازاریابی و افزایش فروش از اینترنت خواهد داشت. رسیدن به رتبه 1 گوگل شما را به برندی معتبر در دید مخاطب تبدیل کرده و مسیر تبدیل یک کاربر به مشتری را هموار می‌کند.

در نتیجه؛ مهم نیست که کارمند، فریلنسر یا کارآفرین باشید، یادگیری اصولی سئو ارزش صرف زمان و هزینه را دارد.

در یکی از جلسات دورهمی کندو، مسیر تبدیل شدن به یک متخصص و مهارت‌هایی که باید بیاموزیم را به صورت کامل و کاربردی معرفی کرده‌ایم. ویدئو این جلسه را در بخش ویدئوهای تکمیلی کارگاه نقطه صفر سئو قرار داده‌ایم تا دید بهتری نسبت به آینده شغلی خود داشته باشیم.

مسیر یادگیری سئو؛ قدم‌های کوتاه ولی محکم

برای موفقیت در سئو 3 بازوی اصلی در اختیار داریم که عبارتند از؛ بازاریابی محتوا، سئو تکنیکال و لینک‌سازی. برای انتخاب تکنیک مناسب در هر یک از این بازوها بهتر است پیش از هر چیز تاکتیک درستی طراحی کرده باشیم. به بیان دیگر اولین قدم برای موفقیت در سئو تدوین استراتژی است.

تا همین‌جا فهمیدیم که برای موفقیت در سئو باید 4 گام مهم را برداریم:

1- تدوین استراتژی سئو؛ آنالیز رقبا، تحقیق کلمات کلیدی، شناخت هدف مخاطب، طراحی ساختار درختی سایت و معماری محتوای صفحات

2- سئو تکنیکال؛ کدنویسی سایت مطابق با اصول سئو، رعایت استانداردهای مرتبط با سرعت و تجربه کاربری، نمایش صحیح در موبایل و استفاده از نشانه‌گذاری استاندارد (Schema)

3- بازاریابی محتوا؛ نگارش محتوای ارزشمند مطابق با استراتژی سئو و نیاز مخاطب، توزیع محتوا، نگهداری و به‌روزرسانی مستمر، استفاده به‌جا از تصاویر، ویدئو و …

4- لینک‌سازی خارجی؛ حضور ارزش‌آفرین در شبکه‌ها و بسترهای اجتماعی، شناخت و اجرای انواع تکنیک‌های لینک‌سازی مانند خرید رپورتاژ آگهی، لینک‌سازی رایگان و …

موفقیت در سئو نیازمند صبر و تلاش بسیار است اگر نسبت به آن‌چه انجام می‌دهیم مطمئن نباشیم و عملکرد خود را تحلیل نکنیم ممکن است پیش از رسیدن به نتیجه مطلوب دلسرد شویم یا برای سرعت بخشیدن به آن به سمت تکنیک‌هایی غیرمجاز (سئو کلاه سیاه) کشیده شویم.

ابزارهای متعددی وجود دارند که به ما کمک می‌کنند از عملکرد خود مطمئن شده و از نقاط ضعف آن آگاه شویم. در میان همه این ابزارها، گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) کارآمدترین است. ابزاری رایگان که توسط خود گوگل طراحی شده و اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد که در هیچ کجای اینترنت قابل دسترسی نیست؛ آمار جستجو و رفتار کاربران در صفحه نتایج گوگل.

ربات‌های گوگل به طور مستمر سایت ما را بررسی می‌کنند و اطلاعاتی ارزشمند را در قالب گزارشات کاربردی در اختیارمان قرار می‌دهند. اگر کار با گوگل سرچ کنسول را به‌درستی یاد بگیریم، نسبت به فعالیت‌های خود بی‌اعتماد یا متعصب نخواهیم شد. آمار و اطلاعات میزان موفقیت و درست بودن روش ما را مشخص می‌کنند.

در نتیجه گام پنجم برای موفقیت در سئو، آشنایی و استفاده از ابزارهای تحلیلی است که گوگل سرچ کنسول سرآمد همه آن‌هاست.

پیشنهاد می‌کنیم ویدئو (10 دقیقه و 134 مگابایت) زیر که بریده‌ای از محتوای کارگاه “نقطه صفر سئو” است را به دقت مشاهده کنید تا درک بهتری از مسیر یادگیری و موفقیت در سئو کسب کنید. بعد از آن سایر بخش‌های این کارگاه را به شما معرفی می‌کنیم.

بریم یادگیری را شروع کنیم؟ نه صبر کنید! برای فتح قله قدم زدن کافی نیست، باید لباس مناسب برداریم، وضعیت آب و هوا را بررسی کنیم و بهترین مسیر را انتخاب کنیم. کوله‌بار ما باید پر از دانش باشد تا در مواجهه با مشکلات و خطرات مجبور به ریسک کردن نباشیم. قبل از یادگیری تکنیک‌ها باید مفاهیم این حوزه را به خوبی بشناسیم.

در کارگاه نقطه صفر سئو چه می‌آموزیم؟

محتوای این کارگاه برای افرادی طراحی شده است که به تازه‌گی با حوزه سئو آشنا شده و تصمیم دارند تا با یادگیری آن مسیر شغلی خود را برای آینده بسازند. در این ویدئو 2 ساعته تمرکز ما بر ارائه مفاهیم اصلی سئو و معرفی منابع ارزشمند برای یادگیری هرکدام از آن‌ها است. محتوای ارائه شده به 6 بخش اصلی تقسیم می‌شود:

1- گوگل موتور جستجو نیست! چرا خلق تجربه از تولید محتوا مهم‌تر است؟

در بخش اول نگاه عمیق‌تری به گوگل و عملکرد آن در تحلیل محتوای اینترنت و رفتار کاربر خواهیم داشت. با بررسی داده‌های آماری و تحلیل نتایج جستجو، هوش مصنوعی گوگل و اهداف‌ش برای آینده را بهتر می‌شناسیم.

2- درک مفهوم سئو؛ از نگاه متخصصین و فعالان این حوزه

برای آن‌که به تعریف بهتری از مفهوم سئو برسیم، نظرات 10 نفر از متخصصین سئو را بررسی کرده و مهم‌ترین نکاتی که به آن اشاره کرده‌اند را استخراج می‌کنیم. از این نکات برای ترسیم مسیر یادگیری و شناخت مفاهیم مورد نیاز برای موفقیت در سئو استفاده می‌کنیم. برای مطالعه مفهوم سئو از نگاه متخصصین سئو ایرانی و خارجی می‌توانید به صفحه سئو چیست مراجعه کنید.

3- مسیر یادگیری؛ بازوهای اصلی برای موفقیت در سئو

کلمات کلیدی که در نظرات متخصصین مشاهده کردیم را جمع‌آوری کرده و براساس آن یک مسیر ایده‌آل برای کسب دانش، تجربه و مهارت در حوزه سئو طراحی کرده‌ایم. در این بخش از لحظه تصمیم‌گیری تا تبدیل شدن به یک متخصص سئو را به صورت گام به گام با هم مرور خواهیم کرد.

4- الگوریتم‌های گوگل؛ صفحات اینترنت چطور آنالیز می‌شوند؟

اگر کمی به سئو علاقه‌مند بوده و در این حوزه مطالعاتی کرده باشید؛ حتما با الگوریتم‌های گوگل و عملکرد آن‌ها در تحلیل صفحات و رتبه‌بندی نتایج آشنا هستید. در این مرحله تمرکز ما بر تشریح جزئیات این الگوریتم‌ها نیست بلکه در مورد فلسفه طراحی آن‌ها توسط گوگل و تاثیری که بر دنیای سئو داشته‌اند صحبت می‌کنیم. البته در پایان ویدئوهای تکمیلی و یک کتاب تخصصی برای یادگیری بهتر هریک از این الگوریتم‌ها به شما معرفی خواهیم کرد.

5- سفید، سیاه یا خاکستری؟ مرزبندی تکنیک‌های سئو

در بخش پنجم با مفاهیم مهمی شامل رنگ‌بندی و مرزبندی تکنیک‌های سئو آشنا می‌شویم و می‌آموزیم که هیچ‌یک از تکنیک‌های سئو ذاتا سیاه یا سفید نیستند! هر روشی که برای بهبود سئو یک سایت استفاده می‌شود با تکرار و زیاده‌روی می‌تواند به یک فاکتور منفی تبدیل شده و جایگاه ما در نتایج جستجو را کاهش دهد. در پایان این بخش با مفهوم سئو منفی آشنا شده و درک می‌کنیم که چقدر در دنیای امروز چنین رفتارهایی امکان‌پذیر است.

6- منابع یادگیری سئو؛ چطور دانش خود را به‌روز کنیم؟

دانش سئو هر روز در حال تغییر است! با ورود تکنولوژی‌های جدید به فضای اینترنت و تغییر رفتار کاربران هنگام جستجو و خرید؛ الگوریتم‌های گوگل نیز به‌روزرسانی شده و مفاهیم تازه‌ای به ادبیات حوزه سئو افزوده می‌شود. به همین دلیل همیشه باید در حال مطالعه و یادگیری باشیم، برای این کار پیش از هر چیز به منابع ارزشمند و قابل اعتماد نیاز داریم. در این بخش منابع فارسی و انگلیسی برای یادگیری مفاهیم و دنبال کردن اخبار سئو را به شما معرفی می‌کنیم.

شروع! آموزش کافی نیست، آستین‌ها را بالا بزنید

یادگیری سئو (مثل هر تخصص دیگری) محدود به مطالعه مقاله یا مشاهده ویدئوهای آموزشی نیست. برای آن‌که عمق یادگیری خود را افزایش دهیم نیاز به تجربه و مهارت خواهیم داشت.

باید دقت کنیم که در چرخه یادگیری اسیر نشویم. دانش شما در هر سطحی که باشد تا در یک فضای واقعی آزموده نشود قابل اعتماد نیست. یادگیری سئو را هم‌چون چرخه‌ای از دانش و تجربه تصویر کنید و این مسیر را آنقدر تکرار کنید تا به مهارت برسید.

مطالب مرتبط