بررسی سئو رقبا
بررسی سئو رقبا تاکنون با این احساس مواجه شده اید که هر تلاشی در راستای بهبود و بررسی سئو سایت خود انجام میدهید تاثیری در وضعیت شما از نظر موتورهای جستجو ندارد؟ ممکن است شما اشتباهاتی در بررسی سئو سایت خود مرتکب شده باشید، ولی شاید رتبه بد سایت شما به خاطر سئو بهتر رقبا و پیچیدگیهای این رقابت باشد. اگر در رقابت سختی قرار گرفتهاید باید به بررسی سئو سایت رقبا پرداخته و چشم از آنها بر ندارید.
بررسی سئو رقبا
اگر جایگاه مناسبی دارید و رقابت شدیدی وجود ندارد، باز هم بررسی سئو رقبا و استفاده از شکست و موفقیت آنها می تواند به پیروزی شما کمک کند. در ادامه نحوه بررسی سئو سایت رقبا را در 7 قدم به شما آموزش میدهیم.
قدم اول در بررسی سئو رقبا : شناخت رقبا
بررسی سئو رقبا بدون شناخت صحیح آنها امکان پذیر نیست. در برخی موارد و زمینههای کاری شناخت رقبا کار آسانی بوده و شما تنها به بررسی سئو سایت و فعالیت هایشان می پردازید، ولی همیشه شناخت رقبای اصلی به این سادگی نخواهد بود.
رقبای شما سایتهایی هستند که در کلمات کلیدی اصلی شما رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل دارند و یا در عبارات کلیدی چند کلمهای با شما به رقابت میپردازند. لیست رقبای شما میتواند بسیار طولانی باشد و امکان بررسی سئو رقبا برای این تعداد امکان پذیر نیست. کلمات کلیدی مورد نظرتان را در گوگل جستجو کنید و سایتهایی که در رتبههای بالا قرار گرفتهاند را بعنوان رقبای اصلی خود برای بررسی سئو آنها در نظر داشته باشید.
قدم دوم در بررسی سئو رقبا : مشاهده و بررسی سایت رقبا
زمانیکه لیستی از رقبای اصلی خود تهیه کردید، سایت آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. برای بررسی سئو رقبا باید بدانید که:
آیا ظاهر سایتشان به خوبی طراحی شده است؟
حجم محتوای موجود در سایتشان چقدر است؟
کیفیت مطالب سایت را چگونه ارزیابی میکنید؟
از آدرس دهی پویا استفاده میکنند یا خیر؟
با این کار میفهمید که رقیب شما در فضای اینترنت چقدر حرفهای عمل میکند و تا چه اندازه محتوای سایت خود را مناسب با سلیقه موتورهای جستجو ساخته است.
قدم سوم در بررسی سئو رقبا : بررسی کلمات کلیدی
کلمات کلیدی همواره مهمترین فاکتور برای موفقیت در سئو به شمار آمدهاند. به همین دلیل اگر رقبای شما کلمات کلیدی مناسبی به کار برده باشند رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت. گاهی اوقات در آنالیز رقبا در یافتن کلمات کلیدی آنها به مشکل بر میخوریم، در این حالت با توجه به محتوای سایتشان بررسی کنید که آیا آنها کلمات کلیدی شما را بکار بردهاند یا خیر؟
همچنین با استفاده از ابزارهایی مانند Website Keyword Suggestion میتوانید بررسی کنید که چه کلماتی در سئو سایت مورد نظرتان تاثیر زیادی دارند. در طول این بررسیها شما کلماتی خواهید یافت که از ذهن شما پنهان بودهاند و میتوانید در سئو بهتر سایتتان از آنها استفاده کنید.
همچنین میتوانید در ادامهیتراکم کلمات کلیدی در محتوای سایت رقیب را محاسبه کنید. ابزاری مانند Keyword Density Cloud در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. همچنین محل قرارگیری این کلمات را مورد توجه قرار دهید که آیا در محتوا، تگهای متا، عناوین صفحه، تگ تصاویر یا آدرس صفجات قرار دارند یا خیر؟
قدم چهارم در بررسی لینکهای ورودی
لینکهای ورودی یا بک لینک همانند ستون فقرات در بهینه سازی سایت یا همان سئو عمل میکنند. به همین دلیل در باید لینکهای ورودی به سایتشان را بررسی کنید. به مبدا لینکها، تعدادشان و متن مورد استفاده در آنها دقت کنید تا راز موفقیت رقیب را بدست آورید. معمولا ایدههای مناسبی برای لینک به سایتتان خواهید یافت. اگر رقیب شما از سایتهای مناسب و پر بازدیدی لینک دارد که شما از وجودشان بی خبر بودید، با صاحبان این سایتها تماس گرفته و در صورت امکان لینک مناسبی برای سایت خود تهیه کنید.
بررسی لینک ورودی رقبا
بررسی لینک ورودی رقبا
برای بررسی بک لینکهای سایت رقبا می توانید از ابزارهای رایگانی مانند ابزار معروف سایت ماز یعنی Open Site Explorer استفاده نمایید.
قدم پنجم در بررسی عوامل دیگر سئو
برای سئو مناسب سایت کلمات کلیدی و لینک ورودی نقش مهمی را ایفا میکنند، ولی همه چیز به همینجا ختم نمیشود. برای موفقیت در شما باید رتبه الکسا، رنک گوگل (GPR) و عملکرد آنها در موتورهای جستجوی دیگر مانند Yahoo و Bing را نیز بررسی کنید. همچنین تعداد صفحات ایندکس شده از سایت رقیب توسط موتورهای جستجو را نیز در نظر داشته باشید.
قدم ششم در: ارزیابی میزان حضور در شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی امروزه نقش مهمی در افزایش ورود کاربران به سایتها دارند. به همین دلیل در این زمینه دید مناسبی از عملکردشان به شما خواهد داد. Instagram، Telegram و LinkedIn از مهمترین منابع جذب بازدیدکنندگان به سایتها هستند. در این شبکهها رقبای خود را پیدا کنید و با اضافه شدن به لیست دوستانشان میزان محبوبیت و فعالیت هایشان را زیر نظر بگیرید.
قدم هفتم سی نوع تبلیغات
شرکت های زیادی هستند که استفاده از تبلیغات مناسب برای ورود بازدیدکنندگان به سایت را راحتتر از سئو و جذب مستقیم بازدیدکنندگان از موتورهای جستجو می دانند. یکی از روش های تبلیغاتی رایج، تبلیغات کلیکی گوگل است و شما با بکارگیری Google Keyword Planner و ابزارهایی که توسط خود گوگل ارائه شدهاند، میتوانید تخمینی از میزان رقابت در کلمه کلیدی مورد نظرتان و عملکرد رقبا در این زمینه داشته باشید.
تمام شدنی نیست و باید در مقاطغ مختلف زمانی انجام شود، تمام فعالیتهایی که برای گفته شد زمانبر بوده و در مواردی نیاز به تجربه کافی دارند. ولی اگر میخواهید راز موفقیت رقبایتان را بدانید باید همین مسیر را طی کنید، حتی اگر در این رقابت پیروز نشوید باز هم نکات و موارد زیادی را برای بهبود وضعیت سئو سایتتان خواهید یافت.
جدیدترین متدهای سئو در آموزش سئو