صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / استفاده از حافظه کش مرورگر

استفاده از حافظه کش مرورگر

استفاده از حافظه کش مرورگر

استفاده از حافظه کش مرورگر افزایش سرعت بارگزاری صفحات بوسیله ذخیره فایل‌های پر استفاده بر روی مرورگر کاربران را حافظه کش مرورگر Browser Caching  می‌نامیم.

استفاده از حافظه کش مرورگر

هر بار که مرورگر شما صفحه‌ای را لود می‌کند تمامی فایل‌های موجود در آن صفحه را نیز دانلود می‌کند که شامل فایل‌های CSS، HTML، javascript و تصاویر می‌شود. بعضی از صفحات فایل‌های کمی در خود دارند و حجم آن‌ها از چندیدن کیلوبایت تجاوز نمی‌کند، ولی صفحاتی هستند که با توجه به محتوای خود فایل‌های زیادی را شامل می‌شوند و ممکن است تا چندیدن مگابایت از پهنای باند را مصرف کنند، بطور مثال حجم سایت Twitter.com بیش از 2 مگابایت است. استفاده از حافظه کش مرورگر راهی برای مقابله با این مشکل است.

دو نکته در اینجا مورد توجه است:

1- بعضی از این فایل‌ها زمان زیادی برای دانلود نیاز دارند و برای سرعت‌های پایین اینترنت عذاب آور هستند.

2-هر فایل برای دانلود یک درخواست جداگانه به سرور ارسال می‌کند که موجب فشار بیشتر به سرور و کاهش سرعت سایت شما می‌شود.

می‌توانید بعضی از این فایل‌ها را بر روی مرورگر کاربران ذخیره کنید. اولین بازدید کاربران از سایت شما به اندازه واقعی از آن‌ها زمان می‌گیرد ولی زمانی‌که برای بار دوم به سایت شما مراجعه می‌کنند یا از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌روند بخش زیادی از فایل‌ها را در حافظه کش مرورگر خود دارند. در نتیجه حجم فایل‌های دانلودی توسط مرورگر و تعداد درخواست‌های ارسالی به سرور شما کاهش می‌یابد که موجب افزایش سرعت بارگذاری سایت شما می‌گردد.

چرا استفاده از حافظه کش مرورگر اهمیت دارد؟

دلیل اصلی استفاده از این ابزار کاهش سرعت بارگذاری صفحات سایت و جلب رضایت بازدیدکنندگان است. علاوه بر این استفاده از حافظه کش مرورگر امتیاز بیشتری برای شما در سایت‌هایی مانند Google page speed و GTmetrix به همراه خواهد داشت. امروزه سرعت بارگذاری صفحات سایت فاکتور مهمی در سئو محسوب شده و گوگل رتبه‌های بهتری را در صفحه نتایج جستجوی خود به سایت‌های سبک‌تر خواهد داد.

چگونه استفاده کنیم؟

برای فعال کردن حافظه کش مرورگر باید فایل‌های هدر HTTP خود را تغییر داده و برای فایل‌های خود تاریخ انقضا تعریف کنید.

فایل htaccess. خود را در ریشه اصلی‌هاست پیدا کنید، شما می‌توانید آن را به وسیله نوت پد یا هر ویرایشگر متن دیگری تغییر دهید. در این فایل پارامترها را بگونه‌ای معرفی می‌کنیم که مرورگر تشخیص دهد چه فایل‌هایی را و تا چه مدت در حافظه کش خود نگه دارد. (منبع کد)


## EXPIRES CACHING ##

ExpiresActive On
ExpiresByType image/jpg “access 1 year”
ExpiresByType image/jpeg “access 1 year”
ExpiresByType image/gif “access 1 year”
ExpiresByType image/png “access 1 year”
ExpiresByType text/css “access 1 month”
ExpiresByType application/pdf “access 1 month”
ExpiresByType text/x-javascript “access 1 month”
ExpiresByType application/x-shockwave-flash “access 1 month”
ExpiresByType image/x-icon “access 1 year”
ExpiresDefault “access 2 days”

## EXPIRES CACHING ##

با توجه به نوع فایل و زمان تغییر در آن می‌توانید تاریخ انقضا را مشخص کنید، برای فایل‌هایی که بیشتر آپدیت و تغییر دارند تاریخ انقضای کمتری در نظر بگیرید.

پیشنهاد می‌شود که تاریخ تعیین شده را بیشتر از یک سال و کمتر از یک ماه قرار ندهید، مگر برای فایل‌های خاص با تغییرات هفتگی.

برای درک بهتر تاثیر استفاده از حافظه کش مرورگر و این چند خط کد ساده، گزارش سایت GTmetrix از وبسیما را برای دو حالت قبل و بعد از بکارگیری حافظه کش مرورگر را در اینجا قرار می‌دهیم. همانطور که مشاهده می‌شود تاثیر این کار بر سرعت سایت بسیار زیاد است.

تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید، اگر با استفاده از حافظه کش مرورگر عملکرد سایت شما بهتر شده و یا در مراحل اجرای استفاده از حافظه کش مرورگر سوالی دارید در همین صفحه مطرح کنید تا درحد توان به شما کمک کنیم.

جدیدترین متدهای سئو در آموزش سئو

مطالب مرتبط